Sięgaj gwiazd. O tym, dlaczego pasja jest ważna w naszej pracy
W obliczu szybkich zmian technologicznych i globalnej rywalizacji o talenty, kapitał i klientów, rozwiązaniem problemu wydajności nie jest wyciskanie, ile się da tu i teraz z tego, co jest, ale położenie nacisku na rozwój i naukę w szybkim tempie. Jak mawiał Anthony J. D’Angelo „rozwijaj pasję do uczenia się. Jeśli to zrobisz, nigdy nie przestaniesz rosnąć”. Naturalną drogą do osiągnięcia lepszych wyników, zmierzania do przyszłości i ogólnego sukcesu jest położenie nacisku na poszukiwania ludzi z pasją i jednocześnie pokazywanie pracownikom tego, ile korzyści obu stronom daje to, gdy człowiek wybiera firmę, w której może robić to, co uwielbia.
Szukasz doświadczonego tłumacza odznaczającego się pasją? Wielu wysokiej klasy ekspertów znajdziesz przez renomowane biuro tłumaczeń.
Pracownik przyszłości – pracownik z pasją
„Praca jest wynikiem konieczności zewnętrznej. Twórczość jest wynikiem konieczności wewnętrznej. Przed każdym człowiekiem stoi wybór – tworzyć czy tylko pracować.” (Bolesław Piasecki)
Słowo pasja pochodzi od łacińskiego passio, które tłumaczy jako męka lub cierpienie. W naszym słowniku funkcjonuje nawet pojęcie „Pasji Chrystusa”, które wywodzi się bezpośrednio z tego terminu. Zresztą jedna z definicji Słownika Języka Polskiego PWN odnosi się do tego. Znajdziemy tam takie wyjaśnienia dla tego słowa, jak:
wielkie zamiłowanie do czegoś,
silny gniew,
utwór muzyczny podobny do oratorium, oparty na ewangelicznym tekście o męce Chrystusa,
nabożeństwo wielkopostne poświęcone rozpamiętywaniu męki Chrystusa; też: ewangeliczny opis męki Chrystusa czytany podczas takiego nabożeństwa,
w malarstwie, rzeźbie, misteriach: cykl scen przedstawiających mękę Chrystusa.
Nas interesuje pierwsze znaczenie tego słowa, czyli wielkie zamiłowanie do czegoś. Współcześnie mówi się, że pasja jest wtedy, gdy dana osoba wkłada w coś więcej energii i zaangażowania niż jest wymagane. Daje nam energię, sprawia radość, czujemy się szczęśliwsi, mamy poczucie spełnienia. Może odnosić się do stanu ducha, energii życiowej, miłości, pracy, siły napędowej, jakiegoś procesu.
Dzięki niej życiowe zawodowe jest przyjemniejsze. Jeśli mamy pracę, która łączy się z nasza pasją na każdej płaszczyźnie jesteśmy w lepszej pozycji od osoby, która jest znużona i zmęczona tym, co robi. Już Kartezjusz powiedział „wybierz pracę, którą kochasz, a nie będziesz musiał pracować nawet przez jeden dzień w swoim życiu”.
Pasja odgrywa tak ważną rolę w pracy, ponieważ sprawia, że jako pracownicy mamy cel, to z kolei przekłada się na nasze podejście do wykonywania obowiązków, rozwoju zawodowego, radzenia sobie z problemami, kreatywność czy chęć wzniesienia się na wyższy poziom.
Po czym poznać człowieka z pasją?
Niektórzy mówią, że człowiek z pasją ma ten niesamowity błysk w oku, który od razu się rozpoznaje. To prawda, patrząc na taką osobę, od razu to po niej widać. Gdy zaczyna mówić, mówi całą sobą. Czuć pewność wypowiadanych słów i to, że wszystko, o czym opowiada jest naprawdę częścią niej. Ton głosu ma wyrazisty, do tego uwagę zwraca tempo wypowiadanych słów. Do tego język ciała odbierany jest przez osoby postronne bardzo pozytywnie. Od człowieka to po prostu bije.
Atrybuty pracownika z pasją
W wielu źródłach powtarzają się trzy sprawy, które określają pracownika z pasją. Jesteście ciekawi, co to? Czy wy także zaliczacie się do grona tych osób?
Wychodzenie naprzeciw problemom i szukanie nowych wyzwań.
Łączenia się z innymi pracownikami i specjalistami w celu znalezienia lepszych rozwiązań.
Chęć wywarcia znaczącego wpływu – wykonanie obowiązków dokładnie, kreatywnie i tak, aby być także w środku dumnymi z tego, co zrobiliśmy.
Każda z tych rzeczy prowadzi do podejmowania ryzyka, jest niezbędna do nieustannego uczenia się i rozwijania, a także do innowacyjności.
Pracownicy z pasją:
potrafią elastycznie myśleć,
szybko się uczyć,
tworzyć nowe narzędzia i podejścia do różnych nowych problemów,
polepszają wydajność pracy.
Z perspektywy firmy pracownicy z pasją przynoszą wiele korzyści długoterminowych. Niestety wciąż wielu dyrektorów, managerów czy kierowników popełnia błąd próbując zachęcić do pracy szybką premią lub innym profitem. Te rzeczy dają efekty, ale krótkoterminowe. Sekret tkwi w tym, że ludzie uwielbiający to, co robią swoim wkładem pracując na sukces, ponieważ mają inne myślenie, podejście do obowiązków i stawiają sobie cele, które chcą osiągnąć, aby znów sobie postawić kolejne.
Will Rogers powiedział „chcesz odnieść sukces? To proste. Wiedz, co robisz. Kochaj, to co robisz i wierz w to, co robisz”.

Mam na imię Krystian i jestem poznaniakiem. Od 2 lat pracuję jako tłumacz języka norweskiego i twórca artykułów o tematyce lingwistycznej. W swojej pracy cenię elastyczność i możliwość nieustannego rozwoju, dzięki czemu swoim doświadczeniem i praktyczną wiedzą chętnie się z Wami podzielę. Poza pracą czas wolny spędzam na basenie, gdzie od ponad 7 lat amatorsko uprawiam pływanie. Jest to dla mnie fantastyczny relaks i odprężenie po długim dniu oraz solidna dawka pozytywnej energii na cały następny dzień.