Redagowanie tekstów – dla kogo i na czym polega ta praca?
Pisać każdy może, trochę lepiej lub nieco gorzej…Parafrazując klasyka można ten tekst idealnie odnieść do pracy w copywritingu. W końcu dziś, wydaje się, że nie ma nic trudnego w tworzeniu tekstów. Wystarczy przecież trochę dobrych chęci, temat i już. No nie do końca tak jest. Pisanie to wcale nie jest prosta sprawa. Mimo, iż osobom z zewnątrz copywriter kojarzy się tylko z osobą, która za pieniądze pisze teksty na zamówienie. Zaraz, zaraz, ale czy właśnie tak nie jest? Poniekąd tak. Jednak, gdy przyjrzymy się temu zawodowi bliżej, okazuje się, że to nieco bardzie złożony temat niż nam się wydaje. W końcu, aby zajmować się redakcją tekstów naprawdę trzeba czegoś więcej. Dziś sama umiejętność pisana bez błędów to za mało. Takie teksty muszą mieć określony przekaz, a nie być tylko suchą treścią stworzoną na potrzeby marketingu. Zatem, co warto wiedzieć o redagowaniu tekstów? Kto powinien się nimi zająć? Oto kilka słów na ten temat. Zredagowany przez copywritera.
Kim jest copywriter?
Tak naprawdę w Polsce to stosunkowo nowy zawód. Jednak warto poznać go bliżej. Dlaczego? To proste. Coraz więcej firm poszukuje dobrych twórców. Choć tak naprawdę to dość niefortunne określenie. No bo jak określić osobę, która działa w branży marketingowej, pisze teksty dla konkretnych odbiorców? Może tekściarz? Jednak i to określenie wydaje się być mało trafione. W końcu tekściarz raczej kojarzy nam się z kimś, kto pisze teksty piosenek, zatem gdzie mu do copywritera czy osoby zajmującej się redakcją treści? Problem polega na tym, że z naszym języku nie ma odpowiednika tego terminu. Bo gdyby tłumaczyć go dosłownie jest to osoba, która zajmuje się kopiowaniem, a to przecież nieprawda.
Na czym więc polega praca copywritera? Czym się tak naprawdę zajmuje w praktyce? Obecnie wielu osobom kojarzy się jednak z przepisywaniem tekstów i ich kopiowaniem. Jednak prawda jest zupełnie inna. Albo inaczej, to jedynie część prawdy i zakresu jego pracy. Do jego zadań należy przygotowanie treści na strony internetowe, tworzenie tekstów do spotów reklamowych jak również redakcja i korekta tekstów. Często też tworzy artykuły zgodnie z zasadami SEO, co znacznie pomaga w pozycjonowaniu danej strony. Jak widać dość duży jest tu zakres działań takiej osoby. Dlatego opinie, że copywriter jest na najniższym szczeblu zawodów związanych z content marketingiem czy pozycjonowaniem jest krzywdząca. Tym bardziej że wymagania dla takich osób stale są podnoszone. Jeszcze do niedawna najbardziej poszukiwany był SEO copywriter, który upychał frazy kluczowe w jakimkolwiek tekście. I to one były najważniejsze, a nie jakość tekstu. Obecnie jednak coraz bardziej liczy się poziom treści i wartość merytoryczna tekstu. Obecnie praca takiego SEO copywritera niewiele różni się od pracy content writera, czyli osoby realizującej strategię content marketingową. Mocne przełożenie treści na określony cel jest dziś bardzo akcentowane i pożądane. Bo tak naprawdę dziś rola dobrego copywritera w marketingu internetowym jest nieoceniona.
Czytaj również: Tłumaczenie a lokalizacja – różnice
Cechy dobrego copywritera
Czy jednak jest to zawód dla każdego? Jak zostać copywriterem? Coraz większa popularność tego zawodu składania wielu z nas nad takimi przemyśleniami. Przede wszystkim warto wiedzieć, że sama poprawność tekstów to jeszcze za mało, aby pracować w tym zawodzie. Nie każdy bowiem potrafi zgrabnie przelać myśli czy oczekiwania klienta na przysłowiowy papier. W tworzeniu tekstów ogromne znaczenie ma odbiór treści. Chodzi o to, aby każdy, kto chce przeczytać tekst był zaangażowany w jego treść. Na co bowiem tekst, który jest naszpikowany frazami kluczowymi, jeśli nie jest wciągający? Każdy odbiorca po kilku linijkach odpuści i nie będzie zainteresowany jego końcem. I nie chodzi tu tylko o artykuły branżowe, ale nawet o proste opisy produktów. One też powinny być tak napisane, aby dobrze je się czytało. Dlatego taka osoba powinna mieć lekkość wyrażania myśli, które w branży określa się jako „lekkie pióro”. W końcu słowo jest jego narzędziem pracy. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie.
Niezbędna jest tu także doskonała znajomość języka, w którym tworzy się teksty. W końcu w tej pracy liczy się prosty, jasny komunikat do odbiorcy, który musi być zrozumiały sposób przekazany. Nie jest bowiem sztuką napisać tekst o wysokiej jakości, który będzie mało czytelny. Dlatego zgrabność posługiwania się słowem jest tu niezwykle istotna. Kolejną ważną kwestią jest umiejętność wyszukiwania informacji. Nie jest bowiem łatwo znaleźć osobę, która specjalizuje się w tekstach z każdej dziedziny. Dlatego często trzeba szukać wartościowych źródeł do stworzenia tekstu spoza naszej specjalizacji. Doświadczony copywriter wie, gdzie szukać bazy wiedzy. Internet pęka od artykułów, które nie zawsze są dobrym źródłem. Stąd wiedza z zakresu możliwości znalezienia odpowiedniego źródła jest w tej pracy bardzo cenna. Dobry specjalista od tekstów potrafi także idealnie dopasować styl treści do odbiorcy. Jest zatem także trochę psychologiem, który odczytuje oczekiwania czytelnika. Czy można zostać dobrym copywriterem i czy to się w ogóle opłaca? Oczywiście, że tak. Doświadczony specjalista od treści w niektórych firmach pracuje także na stanowisku redaktora. Jest zatem odpowiedzialny za końcowy efekt, który przekazywany jest odbiorcą. Redaktor sam też często zajmuje się tworzeniem treści. To on najlepszej zna oczekiwania rynku i styl, w którym powinny powstawać teksty.
Jak zostać copywriterem w 2021 roku?
Tak naprawdę nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Ścieżki kariery mogą być bowiem różne. I tak naprawdę od tego w jaki sposób dojdziesz do zawodu zależy od Ciebie. Niektórzy myślą, że najlepsi w tym zawodzie to osoby, które ukończyły studia filologiczne. Czy tak jest faktycznie? Wcale niekoniecznie. Kierunek studiów, który masz może być właściwie dowolny. Tym bardziej, że tu liczy się przede wszystkim wiedza praktyczna. Odpowiednim kandydatem do tej pracy jest osoba, która czuje po prostu tekst i temat pracy. Dlatego dobrym pomysłem dla początkujących są darmowe praktyki. Co prawda samo słowo „darmowe” nie brzmi dobrze, jednak warto poświęcić chwilę, aby nauczyć się tego zawodu. Dzięki temu można zdobyć niezbędne doświadczenie. Otrzymamy też konkretne wskazówki co do tekstów oraz kierunku, w którym powinny iść twoje teksty. Dzięki temu uzyskamy fachową pomoc jak ulepszyć swoją pracę, czego unikać i w czym jeszcze warto się podszkolić. Bo nie jest tak, że seo copywriting to jedynie umiejętność pisania. To także szkolenia i doskonalenie swojego warsztatu.
Praktyka i doświadczenie, to wydaje się najistotniejszą kwestią, jeśli marzysz o pracy w tym zawodzie. Tworzone teksty nie tylko dają Ci lepszy warsztat, ale także budują Twoje portfolio. Niektórzy w branży kolekcjonują teksty, aby móc przedstawić nowemu klientowi swój dorobek. Jednak tak naprawdę wiecie, co jest tu ważne? Zadowolony klient. Po co bowiem skrupulatnie zapisywać linki, pod którymi znajdziesz swoje teksty? To trochę w mojej opinii próżne, choć nie oceniam innych. Zadowolony klient daje kolejne zlecenia i poleca taką osobę innym. I to właśnie jest najlepszym portfolio copywritera. Dlatego w tym zawodzie ważniejsze jest doświadczenie niż wykształcenie, I jeszcze jedna ważna sprawa. W tej pracy trzeba być przygotowanym na ciągły rozwój. Codzienne ćwiczenie, pisanie to najlepsza praktyka i szkolenie warsztatu. W tej pracy nie wolno stawać w miejscu. Pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie, to wszystko jest najlepszą drogą do osiągnięcia sukcesu. Poza tym małymi kroczkami jesteśmy w stanie dojść naprawdę daleko. I tu wcale niekoniecznie musimy kończyć szkolenia czy kursy. Czasem kreatywność i praca nad warsztatem przynosi lepsze rezultaty niż szkolenia.
Dobry copywriter pilnie poszukiwany
Jak widać praca w tym zawodzie do łatwych nie należy. Tym bardziej że na rynku można znaleźć mnóstwo ogłoszeń w tym temacie. Jednak jak znaleźć osobę kompetentną, która na copywritingu naprawdę się zna? Okazuje się, że wcale nie jest to tak łatwe jak nam się może wydawać. Jak już wiemy, pisać każdy może. Jednak nie każdy powinien i nie każdy zna się na zasadach tego zawodu.
To, że dana osoba uważa się za specjalistę w tym fachu nie oznacza, że faktycznie nim jest. A poprzez wiele ofert pracy można mieć błędne wyobrażenie o tym zawodzie. Otóż nie każdy, kto umie pisać powinien zajmować się pracą nad tekstem. Nie jest on bowiem tworzony jako schemat, bo na jego początku jest pomysł. Reszta jednak zależy od twórcy. Fakt, że to zleceniodawca decyduje o tym jaki ma mieć kształt nie oznacza, że należy ślepo iść według schematu. Dlatego pisanie pod pozycjonowanie wcale nie jest łatwe. Nie każdy bowiem może zostać specjalistą od słów. Nie wystarczy bowiem nauczyć się w miarę poprawie pisać. Trzeba mieć też świetny warsztat i polot pisarski. Bo zdolności językowe wynikają w głównej mierze z talentu. Tego nie da się nauczyć z książek. Ale czytanie ich od najmłodszych lat zdecydowanie pomaga. Nie przez przypadek więc osoba oczytana nie będzie miała problemu z tworzeniem dobrego tekstu. Bo wie, jak on powinien wyglądać. Proste? Jasne, że tak! Dlatego firmy pracujące nad swoim wizerunkiem w sieci poszukują osób, które zaopiekują się ich stroną www, tworząc wysokiej jakości teksty. Dobre treści nie tylko tworzą wizerunek firmy, ale również budują jej markę. Jeśli więc firma chcąc obniżyć koszty działalności, zatrudnia osoby bez doświadczenia, za niskie stawki, trudno wymagać, aby jakość treści była wysoka.
W ten sposób tworzy się błędne przeświadczenie, że osoby zajmujące się pisaniem mogą pracować za śmieszne stawki. A to już idzie dalej i opinia o tym zawodzie. Opinia, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Prawda jest taka, że stworzenie dobrego tekstu wymaga naprawdę dużego nakładu pracy. Często nie jest on wcale liczony godzinowo. W tej pracy najczęściej liczy się efekt końcowy. Nikogo nie interesuje, ile godzin spędziłeś nad tekstem, a to jak go napisałeś. Dlatego po owocach poznacie specjalistę od słów. A jak pracują takie osoby? Czy jest to praca na etacie?
Gdzie copywriter tworzy teksty?
To kolejne pytanie, na które nie ma jednej prawidłowej odpowiedzi. Niektórzy zatrudnieni są na etacie, inni wolą pracę jako freelancer. Ta ostatnia forma jest w 2021 roku chyba najbardziej popularna. Bez etatu taka osoba ma większą swobodę działania i wyboru zleceń. Jednak to tylko część prawdy. Freelancer zdany jest tylko na siebie i musi znać swoją wartość, aby tak pracować. Początkujący w zawodzie lepiej jednak, aby tworzyli treści pod okiem bardziej doświadczonych kolegów z branży. Poza tym coraz większą popularnością cieszy się praca zdalna, która stała się doskonała alternatywą dla pracy na etacie. Dzięki temu można pracować z domu, z dala od zgiełku biura. Jednak, aby móc pozwolić sobie na taką pracę, trzeba być naprawdę dobrym. Jeśli więc masz doświadczenie, praktykę i po prostu jesteś dobry, praca w domu to świetna opcja. A dla wolnych strzelców, najlepsza jak się wydaje. Jednak taka praca ma nie tylko zalety. Jej główną wadą jest to, że cały czas jesteś w pracy. Wstajesz rano, robisz kawę i już siadasz do pisania. I tak przez cały dzień z przerwą na obiad czy wyjście z psem. Zamykając laptopa dopiero kończysz pracę. Tylko, która to jest godzina? Z pewnością wieczór, a miałeś tyle planów na ten dzień. Tak w zasadzie wygląda na co dzień ta praca. Nie kończysz jej o 16 czy 17, a siedzisz do zwycięstwa pisząc teksty. Jeśli jesteś w tym co robisz dobry, masz w zleceniu także korektę tekstu. Jako korektor nie pobierasz dodatkowej stawki, bo usługa ta wliczona jest w cenę. Zatem, czy warto? Jasne. Wiele osób nie zamieniłoby tej pracy na żadną inną. A czy da się wyżyć z pisania?
Ile zarabia copywriter?
To jedna z najważniejszych kwestii w tym temacie. Zaczynając jednak od stawek, trochę potraktowalibyśmy temat ogólnikowo. Bo tak naprawdę to ile można w tym zawodzie zarobić nie zależy czasem od nas samych. Duży wpływ na to ma forma pracy. Często bowiem takie osoby pracują na podstawie umowy o dzieło, gdzie stawki są z góry narzucone. Na takiej umowie szacuje się, że można zarobić od 1000 zł do 4000 zł. A na umowie o pracę? Co prawda rzadko spotykamy tę formę zatrudnienia, ale nie znaczy to, że w tym zawodzie nie istnieje. Wynagrodzenie na umowie o pracę to ok. 3000 zł netto. Czy to dużo? Wcale niekoniecznie, biorąc pod uwagę, że taka osoba nie zajmuje się wyłącznie pisaniem. Oprócz tego copywriter zajmuje się m.in. korektą i redakcją tekstu. Jednak, jeśli zaczniesz swą przygodę z pisaniem na własną rękę, tu już stawki mogą być lepsze. Oczywiście nie ma tu jednej stawki. Trudno jest zatem określić, że można zarobić tyle i tyle. Tym bardziej że są różne formy rozliczenia.
Najczęściej jednak wynagrodzenie to liczone jest za 1000 zzs. Dla takiej ilości określana jest konkretna stawka i tyle. Czy jednak wszystkie teksty tak samo są wyceniane? Oczywiście, że nie. Proste teksty SEO czy opisy produktów zwykle są tańsze niż branżowy artykuł. Jest to raczej oczywiste. Trudno wyobrazić sobie, że tekst wymagający ogromnej wiedzy miałby kosztować tyle samo co opis, prawda? Trudno jest więc podać konkretną stawkę, która miałaby zastosowanie do wszystkich tekstów. A jakie są średnie stawki za te 1000 zzs? W branży przyjmuje się, że dzisiejsze minimum to 10 zł. Oczywiście za średniej jakości tekst. Czy to znaczy, że każdy powinien pracować za taką stawkę? Nie. W branży zdarzają się osoby, które cenią swoją pracę poniżej tej stawki. Czy jednak wynika to z małej praktyki i jakości testów czy nieznajomości branży, trudno ocenić. Fakt jest taki, że wysoki poziom tekstu może (choć nie musi) być dobrze płatny. Tyle teorii. W praktyce bywa różnie. Często to klient dyktuje warunki i nie chce słyszeć o wyższej niż sam sobie ustalił stawce. Trudno jest czasem przekonać takie osoby, że jakość powinna kosztować. Wiedzą lepiej i już. I takiego klienta nic nie jest w stanie przekonać do zmiany decyzji. Woli poszukać tańszej oferty. Czy ją znajduje? Pewnie tak. Tylko zawsze kosztem jakości tekstów.
Na czym więc polega praca w copywritingu? Jak widać nie jest ani prosta, ani łatwa, choć jest przyjemna. Jednak osoba, która chciałaby spróbować swych sił w branży musi być przygotowana na wiele wyzwań. Przede wszystkim praca polega na umiejętności działania pod presją czasu i klienta. Brzmi może banalnie, ale tak faktycznie jest. Poza tym w tej pracy konieczna jest samodyscyplina i dobra organizacja pracy. Bez tego możesz zapomnieć o pracy w copywritingu. Dlaczego? Istnieje bowiem wiele rozpraszaczy, które wydają się ciekawsze niż pisanie. Dlatego na tę pracę trzeba mieć plan. Inaczej utoniesz w zleceniach, które nie zawsze są dobrze płatne. A czy lubisz mieć wrażenie, że pracujesz tylko dla idei? Z pewnością nie. Dlatego nie jest to praca dla osób, które gubią się w terminach czy nie potrafią oszacować czasu. A to może prowadzić do rosnącej frustracji i wypalenia zawodowego. A tego nie życzę ani sobie ani kolegom z branży.
Może Cię także zainteresować:
Mam na imię Krystian i jestem poznaniakiem. Od 2 lat pracuję jako tłumacz języka norweskiego i twórca artykułów o tematyce lingwistycznej. W swojej pracy cenię elastyczność i możliwość nieustannego rozwoju, dzięki czemu swoim doświadczeniem i praktyczną wiedzą chętnie się z Wami podzielę. Poza pracą czas wolny spędzam na basenie, gdzie od ponad 7 lat amatorsko uprawiam pływanie. Jest to dla mnie fantastyczny relaks i odprężenie po długim dniu oraz solidna dawka pozytywnej energii na cały następny dzień.